Diëten maken dikker!
Vertaling door Piet van Veghel

JoJo© MaryPerry / www.fotolia.de

Of er in januari sneeuw valt, is niet zeker. Maar de “sneeuw van gisteren” valt zo zeker als het amen in de kerk: Elk jaar prijzen de media de nieuwste Nieuwjaars diëten aan. “Eenvoudig slank”, zo luidt de verlokkende slogan 2015, om burgers die af willen nemen tot de koop van de dieet-special uitgave te verleiden. Intussen is het niet meer te bestrijden, dat diëten niet slank maken, maar op de langere termijn dikker”, verklaart oecotrofoloog Uwe Knop, “ daarom kan men enkel een goede raad geven: Houd u zich verre van afvalkuren!” Daarbij speelt het geen rol of er punten, pillen, poedertjes, low- of highCarb of welke fantasieën vindingrijke dieetaanbieders dan ook als het “non-plus-ultra” positioneren. “Alle diëten werken hetzelfde – het aanvankelijke gewichtsverlies berust meestal op...

...de uitscheiding van water, aansluitend daarop begint de afbouw van spier- en botmassa. Vet valt het lichaam in de regel als laatste aan, omdat het dient voor de warmte isolatie en daarmee het lichaam helpt, in hongerfases calorieën te sparen”, zo verklaart Udo Pollmer, wetenschappelijk leider van het Europese Instituut voor levensmiddelen- en voedingswetenschappen (EU.L.E.e.V.), “en na de gewichtsvermindering haalt het zijn verloren gegane kilo’s terug – en wel met een veilige toeslag, om tegen toekomstige hongersnood gewapend te zijn: De dieetvolgers worden daarbij niet alleen dikker, maar vooral vetter dan voorheen, want de spiermassa komt niet terug, die word door vet vervangen.”
De dieetindustrie is de enige tak van de economie, die er wereldwijd miljarden mee verdient, dat hun producten niet werken. “Er bestaat geen dieet, dat aantoonbaar langdurig slank maakt”, zo resumeert Pollmer. Want of iemand dik of dun is bepalen hoofdzakelijk de genen: “Men kan van een duitse dog geen slanke windhond maken – overigens ook geen windhond tot sint bernard vetmesten”, aldus Knop. Voor gewichtsveranderingen zijn vooral verantwoordelijk: hormonale omzettingen zoals b.v. in de overgangsjaren, schildklieraandoeningen, ernstige stress (leidt tot hoge cortisolspiegels, die dik maken en het metabolisch syndroom veroorzaken), medicamenten (bètablokkers, antidepressiva) of micro-organismen (b.v. het aden virus 36) [4]. “In deze complexe troep levensomstandigheden is een ding zeker: dieten kunnen niet tot succes leiden. Zinvoller zou het zijn, wanneer de vakwereld van de biologie naar de regulatoren voor het gewicht zou gaan kijken, in plaats van zich op het eten te fixeren. Dan is het zeker ook vlug gedaan met de snelle winst door deze dieet onzin”, aldus de samenvatting van Knop en Pollmer.
Drie actuele studies van 2014 in de gerenommeerde internationale medische bladen JAMA, CIRCULATION en THE LANCET bevestigen de vergelijkbare zinloosheid van verschillende afvalkuren van het nieuwste: Alle diëten zijn even onwerkzaam, want de kilo’s komen terug [1,2] daarbij is het niet van belang, of snel of langzaam afgevallen word, JoJO groet u [3].

Verwijzing -> Gedetailleerde info m.b.t. bedriegende dieet-studies vind u in de voedingsonzin “LowCarb-dieet is beter als LowFat”

Ter informatie: De „Voedingsonzin van de maand” verschijnt regelmatig – en wel steeds dan wanneer grove ondoordachte voedings-PR van universiteiten, Instituten & Co., via bewuste lancering van foutieve informatie de media en daarmee de burgers, voedingsideologie wijs willen maken. Wanneer u de “voedingsonzin van de maand” ook in de toekomst wilt ontvangen, meld u zich dan eenvoudig aan voor de nieuwsbrief (rechts boven, kosteloos en vrijblijvend). De jongste “Voedingsonzin” vind u in het archief.


Bronnen:

[1] Johnston et al.: Comparison of Weight Loss Among Named Diet Programs in Overweight and Obese Adults; A Meta-analysis; JAMA 2014; 312: 923-933

[2] Atallah R et al.: Long-Term Effects of 4 Popular Diets on Weight Loss and Cardiovascular Risk Factors. A Systematic Review of Randomized Controlled Trials. Circulation, Cardiovascular Quality and Outcomes 2014; 7: 815-827

[3] Purcell et al.: The effect of rate of weight loss on long-term weight management: a randomised controlled trial; The Lancet Diabetes & Endocrinology 2014; 2: 954-962

[4] Pollmer U: Esst endlich normal! Das Anti-Diät-Buch. Piper, München 2005
 
20. Januar 2015