afdruk

Brotzeit door Udo Pollmer

Zwei Engel

Ze zeggen, dat moraal na de seks de sterkste drang van de mens is. Dit inzicht wordt toegeschreven aan de schrijver Franz Werfel. Wanneer de burgers geen kinderen meer willen, dan rest hen nog altijd de moraal als bron van zingeving. De morele consumptie, met hoofdletters geschreven.

Bio was vroeger het uithangbordje van de betere mens, maar toen bio voor het eerst werd gecontroleerd, was de teleurstelling groot. Degenen die biologische producten...

...kochten waren eerder bereid om vals te spelen bij computerspelletjes en eigenden zich meer speelgeld toe dan conventionele kopers. Dit wekte de interesse voor verder onderzoek, wat uiteindelijk de neiging van deze klantenkring om te liegen en te stelen bevestigde. De Taz schreef: "Bio bederft het karakter".

Op Bio volgde de vegetarische hype. Hier kwam de meermaals gelouwerde Nederlandse psychologieprofessor Diederik Stapel naar voren. Zijn studie toonde aan dat vegetariërs in ieder geval de betere mensen zijn. Wanneer de voeding al voor niets deugt en aanleiding geeft tot spot, is de moraal de reddende strohalm. Maar dan moest de professor in de psychologie toegeven dat hij de gegevens gewoon verzonnen had. Ondertussen heeft hij 57 andere psychostudies ingetrokken.


>>Er is niets onfatsoenlijker dan de zogenaamde moraal<<
(Alexander Engel, schrijver)

Wie de moraal in pacht heeft, kan zich boven de ander stellen en deze koeieneren. Een populair doelwit is de levensvreugde. Iedereen die een genotsmiddel gebruikt, krijgt de verwijten van de moralist. Wanneer gezondheidsbedreigingen niet werken, hanteert hij het zware wapen van de verslaving. En meteen worden suiker en vet omgetoverd tot gevaarlijke drugs, net zoals de paria tabak.

Iedereen met hart of verstand zal proberen om tabak zo te produceren, dat daarvan maar weinig risico's uitgaan en de voordelen opwegen tegen de risico's. Dit zou ook geen heksentoer zijn, tenminste zolang men niet valt voor de uitleg van de moralisten. Bijvoorbeeld het idee dat nicotine een verslavende middel zou zijn. Dan zouden ook nicotinepleisters verslavend moeten zijn. Maar dat zijn ze niet. Het idee om onschadelijke tabak te produceren stuit op woede en verontwaardiging. Dan zouden mensen weer onbezwaard kunnen gaan roken - en dat kan natuurlijk niet. We wensen onze buurman liever long- of keelkanker toe, omwille van zijn gezondheid. Tja, wie de moraal in pacht heeft, gaat met speels gemak over lijken.

Hoe minder vakkennis, hoe hoogdravender de frasen. Ze willen geen kinderarbeid in arme landen - wat goed. Het gevolg: in hun nood snijden sommige moeders in deze landen de handen van hun baby's op jonge leeftijd af . Het bot is dan nog voldoende zacht en de wond geneest gemakkelijker. En dit alles, om het gevoel van eigenwaarde bij kinderloze vrouwen in Duitsland te dienen. Met stompen kunnen zelfs de jongste kinderen bij toeristen bedelen en zo bijdragen aan het gezinsinkomen in plaats van met hun handen te werken.

Na de goede daad met Fairtrade-producten, kopen ze "bewust" alpenmelk bij de boer. Gevangen in romantische reclamebeelden, verbergen ze het feit dat op echte Alpenboerderijen iedereen van jongs af aan moet werken! Hoezeer onze goedmensen kinderen verachten, blijkt wel uit hoe moeilijk het was om het nodige donatiegeld bijeen te krijgen, om in de zomer de kinderarbeid op de boerderij te vervangen en hen een paar zorgeloze vakantieweken te bezorgen. Intussen konden dierenasiels in Thailand zich niet meer redden met donaties uit Duitsland.

Dierenwelzijnsactivisten klagen met veel misbaar dat onze huisdieren in stallen lijden. Maar ze geloven er zelf niet in, anders zouden ze helpen om nieuwe, betere stallen te bouwen en de oude af te breken. Onze dierenrechtenactivisten steken bewust de nieuw gebouwde, diervriendelijke stallen in de fik, en niet de stallen die de boer ook graag af zou willen breken. Op deze manier wordt het werk van de moderne ethiek in de vorm van zinloze vernieling volbracht. In naam van het dier, de mens en het milieu. Amen.


Water prediken en zelf wijn drinken

Zodra het aanbod van dierlijk voedsel stokt, wordt kannibalisme weer aanvaardbaar, het is dan zelfs ethisch geboden - want geen enkel dier hoeft te lijden wanneer een mens de worst in gaat. Waar ze gelijk hebben, hebben ze gelijk. In veganistische kringen zijn er moraalfilosofen die deze, volgens de zeden en gebruiken van onze maatschappij, mensenverachtende houding, heilig verklaren. Wanneer moralisten elkaar treffen over de malsheid van het vlees en het slachtresultaat, is het uit met de pret. Maar als ethische consumotie, helemaal te gek.

Dit mag geen reden zijn om kannibalistische tradities per se te veroordelen. Kannibalen wijzen erop dat elders bloedige oorlogen worden uitgevochten met talloze doden die op de slagvelden liggen te rotten zonder ooit in de stoofketel te belanden. Kannibalisme werd echter alleen gepraktiseerd daar waar geen vee was. Met de veeteelt is het mensen-eten verdwenen. Met vleesverboden keert het weer terug.

De moderne moralist bediendt zich niet graag van de moraal, dat image is te slecht. Dus zet hij het masker van de ethiek op. Ethiek staat boven moraal, het wil de moraal kritisch onderzoeken - vanuit het kikkerperspectief van de examinator. Hoe beperkter zijn horizon, des te lichter vallen de vonnissen. Zo verschaft de ethiek aan domme, luie, dominante figuren een nieuw doel in het leven. Eindelijk kunnen ze water prediken en wijn drinken.


Hoofdzaak vlees

Moraal baart wreedheid. Het aantal moraalridders stijgt met het dalende niveau van onze scholen, met het verlies van familie en het onvermogen om de kost te verdienen met regulier werk. De ontwortelden noemen zichzelf dan activisten voor een betere wereld. De Amerikaanse psychiater Lyle Rossiter beschreef dit type al in 2006: "Als verwende, woedende kinderen rebelleren ze tegen de normale verantwoordelijkheden van het volwassen zijn en verlangen, dat vadertje Staat hun behoeften van de wieg tot aan het graf bevredigt. Tja, de generatie Frederick is volwassen.

Al in 1986 was in de Nestlé-studie "People & Nutrition 2000" een zeldzame opmerking te lezen: Zodra het er bij de psychologische tests om ging, beperkte voedselbronnen te verdelen, begon er een gevecht: de jongeren vonden het gepast om hun concurrenten af te slachten om zichzelf zo te verzekeren van overvolle vleespotten. Enigszins ontgoocheld schreven de onderzoekers: "Dat aan het stillen van de honger egoistische initiatieven verbonden konden zijn, hadden wij niet gedacht. Liet men de deelnemers in het rollenspel op een onbewoond eiland stranden, kwam niemand op het idee, daar naar voedsel te zoeken, ze loten er liever om wie er geslacht zou moeten worden.

Wanneer op een goede dag de koelkast leeg blijft, dan worden de kinderen van de buren ter veantwoording geroepen.

 

Literatuur

Dawid J: Gleich mehrere Studien belegen: Menschen, die Bio-Produkte kaufen, sind fieser. Business Insider 27. Februar 2017

Eskine KJ: Wholesome foods and wholesome morals? Organic foods reduce prosocial behavior and harshen moral judgments. Social Psychological and Personality Science 2013; 4: 251-254 

Taz: Bio verdirbt den Charakter. Taz.de vom 17. März 2010

Mazar N, Zhong CB: Do green products make us better people? Psychological Science 2010; 21: 494-498

Lasarov W, Hoffmann S: Social moral licensing. Journal of Business Ethics 2020; 165: 45–66

Merritt AC et al: Moral self‐licensing: When being good frees us to be bad. Social and Personality Psychology Compass 2010; 4: 344-357 

Longonia C et al: A green paradox: Validating green choices has ironic effects on behavior, cognition, and perception. Journal of Experimental Social Psychology 2014; 50: 158-165

Rossiter LH: The Liberal Mind: The Psychological Causes of Political Madness. Free World Books, St. Charles 2006

Anon: Bio-Käufer sind schlechtere Menschen! Blick.ch 20. Juli 2015

Nestle/GfK: Mensch und Ernährung 2000. Nürnberg 1986

Driessen P: Grüne fördern Kinderarbeit und ökologische Zerstörung. Eike-Klima-Energie.eu 2. Juli 2020

Vroon V: Diederik Stapel: ‘Wat ik heb gedaan is volledig fout. Maar zo begon het niet’. Cm: 20. februari 2020

Mielke A: Nachhaltigkeit: Magnus Söderlund will Menschenfleisch als Nahrung überdenken. Berliner-zeitung.de, 25. September 2019